IT bez starostí

Česká pošta státní moloch, díl 1. - prodloužení úložní doby

„Česká pošta, s. p. je státním podnikem sídlícím na adrese Politických vězňů 909/4, Praha 1. Zakladatelem je Ministerstvo vnitra České republiky. V roce 2011 bylo evidováno 3 394 pošt (vč. míst Partner a výdejních míst) s průměrným evidovaným počtem zaměstnanců 33 202. Tržby 452 milionů, obchodní marže 71 milionů, výsledek hospodaření 338 milionů. Kvalita doby dopravy standardních psaní „Den podání + 1“ byl v roce 1993 60,40 %, pro rok 2011 údajně 92,31 %.“

Tak přesně to je naše Česká pošta tak, jak vidí ona sama sebe. Sice se kvalita služeb od roku 1993 hodně zlepšila, ale na můj vkus to stále hodně pokulhává a někdy je to sled absurdit, nejasností a chaosu.

Logo České pošty
zdroj: http://www.ceskaposta.cz

Své vyprávění tentokráte začnu o úložních dobách a vyzvedávání zásilek. Pro zjednodušení budu v textu používat slovo „zásilka“ pro doporučenou zásilku (výška do 5 cm, do 2 kg) nebo doporučený balíček (výška nad 5 cm, do 2 kg). Oboje se posílá s podacím lístkem. Doporučený balík bude „balík“ a Českou poštu si zkrátím na ČP.

Žádost o prodloužení úložní doby pro vyzvednutí již uložené zásilky

V podmínkách ČP se lze dočíst:
„Pokud již doručovatel učinil pokus o doručení zásilky, zásilku uložil a Vy si zásilku nemůžete vyzvednout do konce úložní doby uvedené na Výzvě, můžete si dobu uložení prodloužit na jeden měsíc. U Balíku Do ruky a Balíku Na poštu lze prodloužit pouze na 15 dní. Službu poskytujeme zdarma.

U zásilek, u kterých odesílatel zvolil doplňkovou službu „Uložit jen 3 dny“ nebo „Uložit jen 10 dní“, případně s dispozicí odesílatele „Neprodlužovat úložní dobu“ nelze úložní dobu prodloužit. Úložní dobu nelze prodloužit u poukázaných peněžních částek.

Žádosti podané po 14:30 budou zpracovány až následující pracovní den.„

V běžných situacích se stává tohle hodně často, protože dopoledne většina lidí pracuje a doma obvykle nebývají. Takto uloženou zásilku si můžete vyzvednout tentýž den zpravidla od 17:30 (30 minut před zavírací dobou). Někdy se ale můžete dostat do situace, že si zásilku nebudete moci vyzvednou i několik dní a hrozí, že ji pošta odešle zpět odesílateli. Tady je na místě prodloužit si úložní dobu.

Doporučená zásilka, doporučený balíček a cenný balík mají standardní dobu uložení 15 dní, lze ji prodloužit až na 1 měsíc. Balík Do ruky + Balík Na poštu mají standardní dobu uložení 7 dní, lze ji prodloužit až na 15 dní.

Česká pošta - balíci
zdroj: http://www.ceskaposta.cz

Při platbě zákazníka předem nemívám problém, ale u dobírky mě samozřejmě zajímá, aby si zákazník zásilku převzal, jinak jsem platil (dost vysoké) poštovné zbytečně a na své náklady. A co když ákazník odjel na dovolenou nebo po úraze skončil v nemocnici. Nebylo by tedy špatné prodloužit dobu uložení a to už možná i při odesílání. ČP toto umožňuje, jde o placenou službu a vůbec nezáleží na velikosti či cenně zásilky. Služba se jmenuje Prodloužení úložní doby pro vyzvednutí poštovní zásilky (odesílatel)15 Kč. Tato doplňková služba umožňuje, aby si odesílatel lhůtu pro vyzvednutí zásilky prodloužil až na jeden měsíc.

Ale platit zase u každé zásilky zbytečně 15 Kč? Dá se to obejít. Podmínky dále říkají: "Prodloužit si lhůtu pro vyzvednutí zásilky může také adresát, ale jen v případě, že toto odesílatel předem nevyloučil."  Nevím, co by koho vedlo zkracovat dobu uložení, takže s touto variantou předem nepočítám. Prodloužit si úložní dobu může adresát (příjemce). To za něj ale klidně může udělat odesílatel.

ČP umožňuje u doporučených zásilek sledovat je, takzvaně trackovat. Stačí do políčka na stránce http://www.postaonline.cz/trackandtraceOdkaz na externí web opsat trackovací kód z podacího lístku. Nachází se obvykle na druhém řádku v prvním políčku, kam ČP tiskne svá data a je ve formátu RRxxxxxxxxxCZ pro doporučené zásilky nebo BAxxxxxxxxxCZ pro doporučené balíky. Pomocí Track&Trace tedy vidíme, kdy a kde byla zásilka podána, jak putuje, kdy byla na doručovací poště a kdy tam byla uložena po nevyzvednutí. To jsou veškeré informace, jaké potřebujeme.

Teď už stačí jen na stránce http://www.postaonline.cz/sluzby-pri-dodani/prodlouzeni-ulozni-doby-pro-vyzvednuti-jiz-ulozene-zasilkyOdkaz na externí web vyplnit formulář Žádost o prodloužení úložní doby pro vyzvednutí již uložené zásilky. Adresáta máme na podacím lístku, informace z výzvy a informace o poště víme ze systému Track&Trace a kontaktní údaje v podobě e-mailu a telefonu můžeme dát příjemcovo, pokud je víme. Pokud je nevíme nebo tam chceme dát svoje, tak to klidně udělejte. Pošta Vám na e-mail potvrdí prodloužení, nic neověřují. Hotovo, úložní doba se prodloužila, poplatek nula.

To by bylo pro dnešek vše, příště už konečně zmíním ty absurdní situace a něco o Poste restante.

Další díly seriálu:
Česká pošta státní moloch, díl 2. - Poste restante
Česká pošta státní moloch, díl 3. - pojištění zásilky

Přidat komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.

Anonym HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.